Vincent Weijand

Vincent Weijand

Hoe ben je tot deze beroepskeuze gekomen?

In het derde jaar van mijn HBO-opleiding liep ik stage. Ik ontdekte toen dat ik geen type was voor een baan van negen tot vijf. Tijdens mijn stage werkte ik op een beurs waar ook Luchtverkeersleiding Nederland stond. Ik werd alleen maar enthousiaster van, ben me goed gaan inlezen en informeren en heb me vervolgens opgegeven voor de selectie. Inmiddels ben ik ruim twaalf jaar in dienst, waarvan zeven jaar volledig bevoegd luchtverkeersleider.

 

Hoe heb je de opleiding / weg ernaar toe ervaren?

De opleiding tot luchtverkeersleider is gratis, sterker nog, je krijgt direct salaris! De opleiding tot luchtverkeersleider duurt zo’n drie jaar. In het eerste half jaar is het vooral veel theorie, dan volgt de simulator training. Een nagebootste verkeerstoren waarin je een 360 graden virtueel zicht hebt op de luchthaven. Dan begint het al ergens op te lijken, maar het is nog steeds niet echt. In deze situatie krijg je bijvoorbeeld de opdracht om vliegtuigen juist dicht bij elkaar te brengen om de tegenhanger van veiligheid te ervaren.

De grootste, vooral mentale stap, is de overgang van de simulator naar training ‘on the job’. Samen met een instructeur ga je dan voor het echte werk: vliegverkeer binnen loodsen en weer laten vertrekken. Jij mag het doen, maar de instructeur is de eindverantwoordelijke. Het is daarom belangrijk dat er heldere afspraken zijn over de communicatie. Als de docent een opdracht geeft moet je die uitvoeren, zonder te vragen ‘waarom?’ Dat antwoord volgt in de debriefing. Die hiërarchie is belangrijk voor een veilig proces. Buitenstaanders vinden onze manier van communiceren daarom nogal direct, op het botte af. Het is altijd: ‘doe dit, doe dat’ in plaats van ‘zou je misschien zus of zo willen doen’. Daar moet je aan wennen, maar het werkt fantastisch.
Het is gek dat inhoudelijk het werk op de simulator exact hetzelfde is als in de echte omgeving, maar het voelt heel anders.