Financieel manager (hotellerie)

Financieel manager (hotellerie)

De meesten van jullie zullen ergens al eens als ‘gast’ geweest zijn: in een kroeg, een (eet)café, restaurant, hotel, of bij de bekende fast food ketens.

Als gast in een hotel zie je mensen werken in ‘zichtbare’ beroepen: portier, receptioniste, bediening bij ontbijt, lunch en/of diner, een bartender, een schoonmaker alsook de supervisor of manager van deze ‘front of the house’ afdelingen.

Achter de schermen gebeurt echter heel veel met en door de ‘back-office’ mensen, essentieel om het hotel goed te kunnen laten draaien. Denk hierbij o.a. aan functies in Technische Dienst, Marketing & Sales, Personeelszaken, Inkoop & Magazijn, Administratie en (Financieel) Management.

Financieel manager van een individueel hotel of hotelketen is vol uitdagingen en behelst veel meer dan alleen het maken van ‘de cijfers’ op zich. Je ben sparring partner van de directie, geeft support aan afdelingshoofden met budgettering en ondersteunt hen met tijdige (financiële) sturingsinformatie voor hun afdelingen. Je bent bezig met risicobeheersing voor jouw bedrijf en samen met je team maak je de maand- en jaarcijfers, rapporteert en communiceert, waar relevant, met Raad van Commissarissen of Raad van Bestuur. Je schakelt met externe accountants, belastingdienst, gasten (debiteuren), leveranciers (crediteuren). Up-to-date willen blijven met betrekking tot de nieuwe (automatiserings) technologieën is een vereiste.

Een ‘cijfernerd’ op zich gaat het niet redden in de hotellerie: flexibiliteit, sociale vaardigheden, tactisch communiceren en integriteit zijn belangrijke pijlers om een succesvol financieel manager in de hotellerie te kunnen zijn.

Je kunt dit vakgebied prima vanuit Middelbare- of Hogere Hotelschool bereiken. Juist kennis van en werkervaring in de operationele aspecten van hotel(s) helpen je later om een goede ‘hotel financial’ te worden. Je snapt wat er op de werkvloer gebeurt – en ként je pappenheimers!

De (internationale) hotelwereld is een dynamisch werkomgeving. Elk beroep kent zijn ‘routine’ werkzaamheden. Toch is geen dag hetzelfde, juist omdat je met medewerkers én gasten te maken hebt uit alle hoeken van de wereld. Dat maakt het een boeiende functie, waar je een boek over kunt schrijven en zéker kunt putten uit talloze anecdotes om je familie en vrienden mee te vermaken.

28Jan, 2020
#SessionSpeaker(s)TimeVenue
1Financieel manager (hotellerie)Sandra Hommes 19 :30 en 20:05119
Sandra Hommes
Sandra Hommes
Financieel manager (hotellerie)
Ik ben altijd al een mens geweest met zeer brede belangstelling. Zeker een ‘mensenmens’. Door onderdeel te zijn van ...